Leadgeneratie is het proces om vreemden en prospects aan te trekken en te converteren naar iemand die interesse heeft getoond in het product of de dienst van jouw bedrijf. Enkele voorbeelden van leadgeneratoren zijn sollicitaties, blogberichten, coupons, live evenementen en online content.

Maar wat is een lead?

Een lead is een persoon die belangstelling heeft getoond voor het product of de dienst van jouw bedrijf.

Misschien heb je bijvoorbeeld een online onderzoek gedaan om meer te weten te komen over hoe je jouw auto moet onderhouden. Als je een e-mail kreeg van het autobedrijf dat de enquête op hun website heeft gehost over hoe zij jou kunnen helpen bij het verzorgen van jouw auto, zou het veel minder opdringerig en irrelevant zijn dan als ze je net uit het niets hadden gebeld zonder dat ze wisten of je zelfs maar om het onderhoud van jouw auto gaf, toch?

En vanuit zakelijk oogpunt helpt de informatie die het autobedrijf over je verzamelde uit jouw enquêtereacties hen om die openingscommunicatie te personaliseren om jouw bestaande problemen aan te pakken.

Waarom heb ik leadgeneratie nodig?

Wanneer een vreemdeling een relatie met je aangaat door een organische interesse in jouw bedrijf te tonen, is de overgang van vreemdeling naar klant veel natuurlijker.

Leadgeneratie valt binnen de tweede fase van de inbound marketing methodologie. Het gebeurt nadat je een publiek hebt aangetrokken en klaar bent om die bezoekers om te zetten in leads voor uw salesteam (namelijk sales gekwalificeerde leads). Zoals je kunt zien in de onderstaande grafiek, is het genereren van leads een fundamenteel punt in de reis van een individu om een blije klant te worden.

Hoe ziet een lead generatie proces eruit?

Eerst ontdekt een bezoeker jouw bedrijf via een van jouw marketingkanalen, zoals uw website, blog of social media pagina.

Die bezoeker klikt vervolgens op een call-to-action (CTA) – een afbeelding, knop of bericht dat website bezoekers aanmoedigt om een soort actie te ondernemen.

De CTA neemt uw bezoeker mee naar een landingspagina, een webpagina die is ontworpen om lead informatie vast te leggen in ruil voor een offerte.

Een aanbieding is de inhoud of iets van waarde dat wordt “aangeboden” op de landingspagina, zoals een ebook, een cursus of een template. Het aanbod moet voldoende gepercipieerde waarde hebben voor een bezoeker om zijn of haar persoonlijke informatie te verdienen in ruil voor toegang tot het aanbod.

Het formulier op uw landingspagina bestaat uit een reeks velden die informatie verzamelen in ruil voor de aanbieding. Formulieren worden meestal gehost op landingspagina’s, hoewel ze technisch gezien overal op uw site kunnen worden geplaatst. Zodra een bezoeker dit invult heb je een nieuwe lead!

Om het samen te vatten: Bezoeker klikt op een CTA die hem naar een landingspagina brengt waar hij een formulier invult om een offerte te krijgen, waarna hij een lead wordt.

Gerelateerde artikelen